قرص‌های آهسته رهش

با مشاهده عوارض قرص‌های دارویی معمول، عده‌ای در این رویا فرو رفتند که آیا می‌توان قرص‌هایی ساخت که به جای مصرف چندین باره در روز، تنها یکبار مصرف شوند ولی همان خاصیت و اثربخشی را داشته باشند؟

امروزه قرص‌ها در شکل‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌های مختلفی تولید شده و در دسترس عموم قرار گرفته است. اما می‌دانید اولین قرصی که در جهان ساخته شده بود چه بود؟
اولين قرص شيميايى و دارويى مسکن توسط يك داروساز با تجربه آلماني به نام فليكس هوفمان اختراع شد كه بعدها با نام آسپرين شهرت يافت. وی اين قرص را در 27 ژانويه 1900میلادی براي تسكين دردهاي كوچك و عوارض ساده درست كرد.

رفته رفته تعداد داروهایی که به این طریق شناسایی شدند بیشتر شد و انواع گوناگونی از این شکل دارویی تولید شد.

یکی از معروفترین اشکال دارویی که اخیرا به صورت گسترده مورد استفاده عموم مردم قرار می‌گیرد داروهای آهسته رهش یا پیوسته رهش است. در این مقاله قرار است درباره داروهای آهسته رهش و مزایای آن بیشتر بدانیم.

در ابتدا به این می‌پردازیم که قرص آهسته رهش چیست؟

قرص‌هاي پیوسته رهش یا طولانی اثر، قرص‌هایی هستند که به واسطه نوع فرمولاسیون آنها، آزاد شدن فوري مقداري از دارو را جهت حصول آثار درمانی مطلوب و فوري ایجاد نموده و سپس باقیمانده دارو را به طور تدریجی و پیوسته، در مدت زمانی طولانی‌تري آزاد می‌کنند و در نتیجه سطح خونی دارو در مدت زمان مشخص، ثابت نگه داشته می‌شود.

اما فلسفه کشف داروهای آهسته رهش چه بود؟

مصرف قرص‌های معمولی (IR) مشکلات متعددی را برای مصرف‌کنندگان ایجاد کرده بودند که به تعدادی از این مشکلات اشاره می‌کنیم:

  • فراموش کردن زمان مصرف دارو
  • ناراحتی بیمار از تعداد بالای داروهای مصرفی
  • قیمت زیاد دارو برای کسانی که به طور مداوم از قرص استفاده می‌کردند
  • عوارض جانبی بالا به علت مصرف چندین دارو در طول روز

 

با مشاهده این عوارض، عده‌ای در این رویا فرو رفتند که آیا می‌توان قرص‌هایی ساخت که به جای مصرف چندین باره در روز، تنها یکبار مصرف شوند ولی همان خاصیت و اثربخشی را داشته باشند؟

جستجو برای یافتن پاسخ این پرسش سبب کشف نوع جدیدی از قرص‌ها شد که امروزه به نام‌‌های مختلفی همچون آهسته رهش و پیوسته رهش شناخته می‌شود و از معروف‌ترین‌ و آخرین داروهایی که با این تکنولوژی تولید شده‌اند می‌توان به متفورمین و آلپرازولام اشاره کرد.

مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از این تکنولوژی کاهش تعداد داروی مصرفی توسط بیمار در طی یک روز است که باعث افزایش رغبت بیمار به طی کردن دوره درمانی خود می‌شود. همچنین استفاده از این تکنولوژی سبب می‌شود نه تنها هزینه‌‌های پرداختی از جیب مردم کاهش یابد بلکه در نگاه کلان‌تر هزینه‌های پرداختی توسط نظام سلامت کشور هم کمتر شود. در کنار این موارد نکته بسیار مهم‌تری وجود دارد و آن کاهش عوارض ناشی از مصرف دارو می باشد. داروهای معمول سریعا باز شده و مقدار زیادی از دارو در خون ورود پیدا می‌کند که ممکن است بیشتر از دوز درمانی باشد و فرد را دچار عوارض دارویی کند؛ اما داروی آهسته رهش به دلیل اینکه به صورت آهسته دارو را آزاد می‌کند و سطح خونی دارو تقریبا ثابت است و نوسان ندارد، عوارض به مراتب کمتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *