زینک سلامت ناخن nail zinc روی

زینک و ناخن

حتما برای شما اتفاق افتاده است که روی ناخن‌هایتان لکه‌های سفید ایجاد شده باشد…

اما می‌دانید دلیل آن چیست؟

زینک یکی از مواد ضروری برای سلامت پوست، مو و ناخن افراد است. کمبود زینک که یا ناشی از تغذیه نامناسب است یا یک بیماری زمینه‌ای، می تواند باعث مشکلات ناخن مانند شکنندگی یا لکه های سفید روی ناخن شود. زینک موجود در ناخن های ما هم به عنوان یک آنتی اکسیدان و هم به عنوان یک جزء ضروری از پروتئین ها عمل می کند که مسئول حفظ ناخن های شما هستند.

حتما برای شما اتفاق افتاده است که روی ناخن‌هایتان لکه‌های سفید ایجاد شده باشد…

اما می‌دانید دلیل آن چیست؟

ناخن ها از نوعی سلول تشکیل شده اند که به سرعت رشد کرده و تقسیم می شوند. به دلیل این سنتز سریع، تامین یکنواخت زینک برای اطمینان از رشد سالم ناخن مورد نیاز است. مصرف ناکافی روی می تواند به تخریب ناخن کمک کند که منجر به ایجاد لکه های سفید روی ناخن های شما می شود.

مقاله معتبری که در سال 2013 چاپ شد، نشان می دهد که بدون زینک کافی، سرعت رشد ناخن ها کاهش می یابد و ناخن ها شکننده می شوند و این اتفاق باعث ترک خوردن آنها می شود.

کمبود روی می تواند اثرات زیر را بر روی ناخن ها داشته باشد:

  • شکنندگی ناخن

یکی از علائم کمبود زینک در ناخن ها شکنندگی است. شکنندگی باعث می شود ناخن ها به راحتی ترک بخورند یا به چند لایه تقسیم شوند. این اتفاق می تواند در نتیجه کمبود روی یا قرار گرفتن بیش از حد در معرض آب و مواد شوینده ایجاد شود. همچنین می تواند ناشی از عفونت های قارچی باشد. شدت شکنندگی بستگی به علت آن دارد.
مطالعه‌ای در سال 2007 که بر روی گروهی از زنان انجام شد؛ نشان داد؛ زنانی که 30 میلی‌گرم زینک در روز مصرف می‌کنند، ناخن‌های محکم‌تری نسبت به افرادی که مکمل زینک مصرف نمی‌کنند، دارند.

زینک روی سلامت ناخن zinc nail
 مصرف زینک موجب استحکام ناخن ها میگردد.
  • ریزش ناخن

زینک مسئول حفظ سلامت و استحکام ناخن‌ها است. اگر روی به اندازه کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید، ممکن است دچار تغییر رنگ، شکنندگی ناخن ها یا حتی ریزش ناخن شوید.

  • دیستروفی ناخن

تغییر رنگ و انحراف ناخن های فرد به دلیل دیستروفی ناخن ایجاد می‌شود. یکی از دلایلی که می‌تواند سبب این موضوع شود کمبود زینک است. موارد شدید تغییر رنگ و انحراف ناخن نیز به عنوان کویلونیشیا (ناخن قاشقی) شناخته می شود.

  • اونیکورکسیس

یک اصطلاح کلی است برای هر شکلی از شکافتن یا شکستن ناخن. این موضوع می تواند ناشی از کمبود آهن یا زینک مربوط باشد.

  • پارونیشیا

کمبود زینک با عفونت قارچی ناخن به نام پارونیشیا همراه است. این عفونت ناشی از عفونت قارچی انگشت یا پا نیست، بلکه ناشی از حمله قارچی زیر ناخن دست یا پا است. بدون درمان، ممکن است تورم و درد در اطراف ناخن آسیب دیده شما ایجاد شود.

مکمل های زینک برای درمان عفونت های باکتریایی و قارچی زیر ناخن و همچنین از دست دادن ناخن های ناشی از پسوریازیس یا اگزمای انگشتان دست و پا استفاده می شود. نکته اساسی و مهم این است که توجه داشته باشید حضور ویتامین ث در کنار زینک، میزان جذب آن را افزایش می‌دهد.

  • لوکونیشیا

به تغییر رنگ سفید یا زرد ناخن دست یا پا لوکونیشیا می‌گویند که می تواند ناشی از شرایط مختلفی باشد، از جمله کمبودهای تغذیه ای و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خطرناک. یکی از مواردی که در تحقیقات اولیه نشان داده شده است که در این موضوع نقش دارد؛ کمبود زینک است.

در مقاله بعدی در مورد راه‌های نگهداری از ناخن و همچنین پیشگیری و درمان مشکلات ناخن با هم صحبت خواهیم کرد.

 

منابع:

  1. Michael W Cashman et al., 2010. Nutrition and nail disease.
    https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20620759/
  2. K Weismann, 1977. Lines of Beau: possible markers of zinc deficiency.
    https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/74178
  3. The Nutrition Source.
  4. https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/zinc/
  5. Zinc, Fact Sheet for Consumers.
    https://ods.od.nih.gov/factsheets/Zinc-Consumer/
  6. Fingernails: Do’s and don’ts for healthy nails.
    https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/adult-health/in-depth/nails/art-20044954
  7. Dietary Reference Intakes (DRIs): Recommended Dietary Allowances and Adequate Intakes, Elements
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK56068/table/summarytables.t3/?report=objectonly

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *