تاثیر زینک بر سلامت مو

آلوپسی یا ریزش مو از نشانه های ثابت شده کمبود روی در بدن است که در تحقیقات مختلف، رشد مجدد مو با استفاده از مکمل های زینک دیده شده است.

روی از عناصر ضروری برای بدن انسان است که بخشی از این نیاز توسط غذا برطرف میشود اما این مقدار برای بدن کافی نیست و حتما باید مقداری از ماده روی یا زینک از منابع خارجی دریافت شود تا نیاز بدن به طور کامل تامین گردد.

به دلیل شرایط اقتصادی و کاهش مصرف گوشت و لبنیات توسط بخش عمده ای از جامعه ، کمبود این ماده در سبد غذایی گروه های مختلف به خصوص افرادی که مصرف گوشت و ماهی کمی دارند و یا مقادیر زیادی دانه غلات در رژیم غذایی آن هاست، دیده می شود. بنابراین لازم است این افراد برای جبران مقدار کم روی (زینک) غذا از مکمل های روی به میزان بیشتری استفاده کنند.

اما نشانه های کمبود روی در بدن چیست؟

آلوپسی یا ریزش مو از نشانه های ثابت شده کمبود روی در بدن است که در تحقیقات مختلف، رشد مجدد مو با استفاده از مکمل های زینک دیده شده است. انواع مختلفی از آلوپسی ها به دلایل متنوعی شناخته شده است. یکی از این موارد، آلوپسی آندروژنیک یا طاسی با الگوی مردانه است که عمدتا به دلایل هورمونی رخ می دهد. در مطالعات مربوط به این نوع طاسی، افراد با دریافت مکمل روی، به صورت موفقیت آمیزی درمان شدند. طبق مطالعات در این نوع افراد اگر مکمل زینک همراه با ال کارنیتین مصرف شود سبب توقف ریزش مو و نیز رشد مجدد مو می شود.

همچنین از مکانیسم های احتمالی تاثیر عنصر روی بر درمان، نقش آن در متابولیسم ویتامین ها می باشد. برای مثال بررسی ها نشان داده کمبود عنصر روی باعث کاهش مقادیر ویتامین E و عنصر سلنیوم می شود. از آن جایی که این عناصر و ویتامین ها نقش موثری در سیستم آنتی اکسیدانی بدن دارند، کمبود آن ها باعث عدم خنثی سازی رادیکال های آزاد می شود. یکی از دلایل مهم آسیب به مو و ریزش آن، فعالیت رادیکال های آزاد می باشد. رادیکال های آزاد به دلایل مختلفی مثل کمبود آنتی اکسیدان ها، مصرف سیگار، استرس یا اشعه فرابنفش (UV) در بدن ایجاد می شود. بنابراین داشتن سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی قوی ضروری بوده و مصرف زینک می تواند این سیستم آنتی اکسیدانی را تقویت کند. یکی دیگر از انواع آلوپسی ها، طاسی منطقه ای یا کچلی سکه ای است. مطالعات متعددی در ارتباط با میزان روی در خون بیماران مبتلا به طاسی منطقه ای یا کچلی سکه ای انجام شده است. این تحقیقات نشان داده که در اکثر موارد میزان زینک موجود در بدن افراد سالم به مراتب بیشتر از افرادی بوده است که دچار کچلی سکه ای شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *